با پیشرفت دندان پزشکی دیجیتال، ایمپلنت دندان را می‌توان از مواد مختلفی ساخت که هرکدام خواص و مزایای منحصربه‌فردی دارند-ایمپلنت پراما/شرکت آراز طب آسیا

انواع مواد سازنده ایمپلنت دندان و مزایای آن ها

همانطور که می دانید کیفیت مواد ایمپلنت دندان از مهم‌ترین موارد در کاشت است. از آن جایی که افراد به دلایل زیادی ازجمله پوسیدگی دندان، آسیب، عفونت و غیره، دندان‌های طبیعی خود را از دست می‌دهند، نیاز به دندان‌های جایگزین بیشتر از چیزی که فکر می کنید اهمیت پیدا کرده است.

 مواردی که در این مطلب به آن اشاره شده است عبارتند از :

رایج‌ ترین انواع مواد ایمپلنت دندان

 کاربرد ایمپلنت تیتانیوم

مراحل ساخت ایمپلنت دندان

علت برتری برخی از مواد ایمپلنت دندان 

مزایای استفاده از تیتانیوم در ایمپلنت‌های دندانی

سخن پایانی

درحالی ‌که گزینه‌های زیادی برای جایگزینی وجود دارد، ایمپلنت دندان یکی از مؤثرترین راه‌ها برای دندان ازدست‌رفته و بازگرداندن لبخند است. بزرگ‌ترین مزیت این روش این است که ایمپلنت هیچ تفاوتی با سایر دندان‌های طبیعی ندارد و برای سال‌ های آینده از سلامت دهان و دندان بیمار حمایت می‌کند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش دندانپزشکی دیجیتال، ایمپلنت دندان را می‌توان از مواد مختلفی ساخت که هرکدام خواص و مزایای منحصربه‌فردی دارند. این مواد ایمپلنت دندان در برابر خوردگی و شکستگی مقاوم هستند بنابراین ایمپلنت نیز برای بیمار ماندگار و بادوام خواهد بود. امروزه اکثر ایمپلنت‌ها از تیتانیوم و زیرکونیا ساخته می‌شوند.

مواد ایمپلنت دندان موفق می‌توانند مانند سایر ریشه‌های دندان طبیعی عمل کنند و دندان مصنوعی را ثابت نگه‌دارند-ایمپلنت پراما/شرکت آراز طب آسیا

 

 رایج‌ ترین انواع مواد ایمپلنت دندان

امروزه دندان پزشکی دیجیتال روش‌های آسان و کم تهاجمی‌تری مانند ایمپلنت پراما ارائه کرده است. ایمپلنت‌ها راحت هستند و طوری طراحی شده‌اند که شبیه دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند. درنتیجه ایمپلنت‌های دندانی و مواد ایمپلنت دندان از میزان موفقیت بالایی برخوردار هستند.
نوع مواد ایمپلنت دندانی با توجه به ویژگی های خاص و توانایی آنها در ارائه بهترین ظاهر ممکن و نیز سالم نگه داشتن فک شما انتخاب می شوند. در کنار مواد تیتانیوم که بسیار محبوب و مقاوم هستند، از دیگر مواد کاشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد کاشت تیتانیوم

ایمپلنت‌های تیتانیومی معمولاً برای جایگزینی دندان‌های آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته استفاده می‌شوند. ایمپلنت‌های تیتانیومی که از دهه 1960 مورد استفاده قرارگرفته‌اند، به دلیل دوام و عملکرد، رایج‌ترین نوع ایمپلنت در نظر گرفته می‌شوند.

  • مواد کاشت چینی

ایمپلنت‌های دندان از چندین نوع مختلف تشکیل شده‌اند که یکی از آن‌ها دندان مصنوعی است. مشابه روکش‌های دندانی، این ایمپلنت‌های دندان معمولاً از پرسلن ساخته شده‌اند. ایمپلنت دندانی به‌صورت سفارشی برای تکمیل دندان‌های طبیعی هر بیمار ساخته می‌شود. مواد چینی در میان افراد بسیار رایج است و احتمالاً شما نیز یکی از آن‌ها را در اطرافیان خود دیده‌اید.

  • مواد کاشت سرامیک

اگرچه این مواد ایمپلنت دندان از جنس سرامیک کمتر رایج هستند، اما ایمپلنت‌های تمام سرامیکی وجود دارند و می‌توانند یک نتیجه عالی و بدون تغییر رنگ برای بیمار به ارمغان بیاورند. متأسفانه سرامیک فقط برای برخی از بیماران توصیه می‌شود و باید بااحتیاط زیاد از آن‌ها استفاده کرد. امروزه در دندان ‌پزشکی دیجیتال روش‌هایی بسیار مطمئن‌تر و نوین مانند ایمپلنت پراما ایجاد شده است.

  • مواد کاشت زیرکونیوم

در مقایسه با تیتانیوم، زیرکونیا یک اختراع تازه محسوب می‌شود و از آن زمان به یکی از امیدوارکننده‌ترین مواد برای مواد ایمپلنت دندان تبدیل شده است. در سال 2003 اولین تاج دندان زیرکونیا یکپارچه عرضه شد. زیرکونیا در حال تبدیل شدن به جایگزینی برای تیتانیوم است زیرا مانند فلز قوی است و مانند دندان‌های واقعی می‌باشد. این ایمپلنت‌ها با ترکیب پرسلن تیتانیوم متفاوت هستند زیرا این ایمپلنت‌ها معمولاً در دو تکه می‌باشند اما زیرکونیا فقط در یک قطعه وجود دارد. استفاده از مواد کاشت دندان زیرکونیا بسیار محبوب است. بااین‌حال، آن‌ها هنوز در دنیای ایمپلنت‌های دندانی جدید هستند و درنتیجه موارد موفقیت کمتری دارند. شما می‌توانید با استفاده از این مواد، دندان‌هایی طبیعی و مقاوم داشته باشید.

 ایمپلنت‌های تیتانیومی معمولاً برای جایگزینی دندان‌های آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته استفاده می‌شوند/شرکت آراز طب آسیا

 

کاربرد ایمپلنت تیتانیوم

ایمپلنت تیتانیوم ممکن است در یکی از موارد زیر استفاده شود:

  • پوسیدگی قابل توجه دندان

  • عفونت ها

  • خسارت ناشی از تصادفات

  • جایگزینی برای دندان مصنوعی

  • بیماری پریودنتال

برخلاف روکش‌های دندانی که به‌تنهایی روی دندان موجود قرار می‌گیرند، مواد ایمپلنت دندان با جراحی در استخوان فک شما ثابت می‌شوند تا کاملاً جایگزین دندان شوند. ایمپلنت‌های دندانی تیتانیومی به‌صورت دائمی طراحی شده‌اند. بااین‌حال ممکن است پس از چندین سال نیاز به تعویض آن‌ها داشته باشید. مواد ایمپلنت دندان موفق می‌توانند مانند سایر ریشه‌های دندان طبیعی عمل کنند و دندان مصنوعی را ثابت نگه‌دارند. ایمپلنت‌ها باید پایه محکمی داشته باشند و برای انجام برخی فعالیت‌ها مانند جویدن و مسواک زدن دندان به‌اندازه کافی بادوام باشند.

 مراحل ساخت ایمپلنت دندان

 به‌طورکلی سه مرحله برای ساخت ایمپلنت دندان وجود دارد:

1- جراحی:

اولین قدم این است که دندان‌پزشک مواد ایمپلنت دندان را در فک بالا یا پایین با جراحی قرار دهد. سپس ایمپلنت به‌عنوان پایه‌ای محکم برای دندان جایگزین عمل می‌کند.

2- ادغام: 

ایمپلنت به زمان نیاز دارد تا بااستخوان فک یکپارچه شود. به همین دلیل است که تیتانیوم یک ماده محبوب است زیرا به‌راحتی بااستخوان ادغام می‌شود. اساساً استخوان اطراف ایمپلنت‌ها بهبود می‌یابد و رشد می‌کند و آن را قوی کرده و در جای خود نگه می‌دارد. به این فرآیند استئو اینتگراسیون نیز می‌گویند.

3- قرار دادن تاج دندان:

در نهایت، دندان‌پزشک یک دندان مصنوعی را قرار می‌دهد که با دندان‌های دیگر شما ترکیب می‌شود به نام تاج دندان.

 اکثر ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند تا پایان عمر بیمار در جای خود باقی بمانند به همین دلیل استفاده از مواد کاشت درست و متناسب با شرایط بیمار بسیار اهمیت دارد اما خب طبیعتا میزان موفقیت بعضی از مواد ایمپلنت دندان مانند مواد کاشت تیتانیومی بالای 95 درصد است./شرکت آراز طب آسیا

 

علت برتری برخی از مواد ایمپلنت دندان 

اکثر ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند تا پایان عمر بیمار در جای خود باقی بمانند به همین دلیل استفاده از مواد کاشت درست و متناسب با شرایط بیمار بسیار اهمیت دارد اما خب طبیعتا میزان موفقیت بعضی از مواد ایمپلنت دندان مانند مواد کاشت تیتانیومی بالای 95 درصد است. به همین خاطر است که بیشتر مواد ایمپلنت دندان ها از تیتانیوم ساخته شده‌اند. تیتانیوم یک فلز غیر حساسیت‌زا است که زیست سازگاری نیز دارد، به این معنی که سیستم ایمنی آن را به‌عنوان یک مهاجم خارجی نمی‌بیند و به آن حمله نمی‌کند. تیتانیوم برای سال‌ها نه‌تنها در ایمپلنت‌ها، بلکه در سایر وسایل پزشکی ازجمله دریچه‌های قلب، باسن مصنوعی و پیچ‌های استخوانی استفاده شده است.

 مزایای استفاده از تیتانیوم در ایمپلنت‌های دندانی

  • توانایی استخوان سازی

تیتانیوم در فرآیندی به نام osseointegration با بافت استخوان ادغام می‌شود، به این معنی که اساساً بخشی از استخوان خواهد شد.

  • قوی و سبک

تیتانیوم بسیار قوی است اما حتی از آلیاژهای طلا نیز سبک‌تر است و برای بیمارانی که نیاز به ترمیم دندان راحت و ایمن دارند، عالی است.

  • هدایت حرارتی پایین

این امر خطر درد یا تحریک مرتبط با تغییرات چشمگیر دما را کاهش می‌دهد.

ایمپلنت‌های فردی یا چندگانه می‌توانند برای حمایت از روکش‌ها، بریج‌ها یا پروتزها برای گزینه‌های ترمیم دندان ایمن، ماندگار و زیبایی استفاده شوند.

 سخن پایانی

شرکت آراز طب آسیا نمایندگی سوئدن اند مارتینا که یکی از کمپانی‌های بین‌المللی شناخته شده و معتبر است را به‌طور انحصاری در اختیار دارد. آراز طب آسیا در تلاش است تا راهکارهایی با سطح کیفی بالا و نوین را برای جامعه دندانپزشکی ارائه دهد. این شرکت در حوزه دندانپزشکی دیجیتال فعال است و تنها نماینده ایمپلنت پراما می باشد. از دیگر محصولات آن می شود به موتور جراحی Magent mallet، اسکنر Runyes و پرینتر های سه بعدی  Sisma اشاره کرد. او همچنین در تلاش است تا به کمک دندانپزشکی دیجیتال، نقش انسان در ارائه خدمات را به کمترین حد رسانده و درنتیجه خطای انسانی را نیز از بین ببرد.

آراز طب آسیا, دندان پزشکی دیجیتال, دندانپزشکی دیجیتال, نمایندگی سوئدن اند مارتینا, ایمپلنت , ایمپلنت دندان , ایمپلنت پراما, نمایندگی Sweden & Martina, جراحی ایمپلنت, ایمپلنت دندانی


کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت آراز طب آسیا میباشد.